Vielse

Før en kirkelig vielse der skal udfyldes en såkaldt prøvelsesattest. Denne attest udfærdiges på borger.dk. Vær opmærksom på, at en prøvelsesattest ikke må være mere end fire måneder gammel inden vielsen.

Prøvelsesattesten skal afleveres på kirkekontoret sammen med dåbs- eller navneattester, evt. andre attester, samt navne og adresser på to vidner. Dato for vielse aftales med præsten, der skal foretage vielsen.

Bryllupper fastsættes oftest på lørdage efter kl. 14.00 - eventuel anden ugedag eller tidspunkt kan aftales med præsten.

Et stykke tid inden vielsen finder en samtale sted mellem brudepar og præst. Her aftales salmer, vielsesritualet gennemgås og andre praktiske ting forklares.

Ønsker I navneændring ifm. brylluppet skal I gå på borger.dk, og foretage den der, og det er gratis når det er i forbindelse med dette.

I kan læse mere om kirkelig vielse på dette link